Vertrouwenspersoon
Het doel is het welzijn optimaliseren.
Als ik de rol van vertrouwenspersoon opneem, dan krijg ik een formele opdracht of een formeel mandaat. Dit zorgt ervoor dat ik op een specifiek professionele manier zal luisteren naar een werknemer die met een concreet psychosociaal probleem worstelt.
Dit kan zijn:
- Stress en burn-out
- Pesten (pesterijen op het werk)
- Conflict
- Ongewenst grensoverschrijdend gedrag
- …
Nuttig binnen je bedrijf of zorginstelling.
Vertrouwenspersoon
Het doel is het welzijn optimaliseren.
Als ik de rol van vertrouwenspersoon opneem, dan krijg ik een formele opdracht of een formeel mandaat. Dit zorgt ervoor dat ik op een specifiek professionele manier zal luisteren naar een werknemer die met een concreet psychosociaal probleem worstelt.
Dit kan zijn:
- Stress en burn-out
- Pesten (pesterijen op het werk)
- Conflict
- Ongewenst grensoverschrijdend gedrag
- …
Nuttig binnen je bedrijf of zorginstelling.
Zonder oordeel en in vertrouwen
als werknemer beluisterd worden.
Het is een eerste lijnsrol in preventie psychosociale risico’s en conflictsituaties. Het is een milderende en bemiddelende rol in de informele fase. Het is vooral opvang, actief luisteren en oplossingsgericht denken. Het helpt vermijden dat conflicten escaleren of personen gestigmatiseerd worden.
Er komt een klacht/verzoek (kan telefonisch of ‘face to face’ zijn), waarna er een gesprek volgt. Dit opvang-gesprek verloopt in twee keer. Eerst is er de ontlading, het luchten, het vertellen; en pas in een tweede fase kunnen er acties volgen.
Er kunnen, steeds met instemming van de verzoeker, vijf acties volgen:
- Niets doen (is ook een actie en mogelijkheid)
- Gesprek met de andere partij (met of zonder de verzoeker)
- Gesprek met de leidinggevende (met of zonder de verzoeker)
- Coping ondersteunen door coaching
- Bemiddeling
Er volgt steeds opvolging van het gesprek.
Als vertrouwenspersoon wil ik graag de blik verruimen en samen nagaan hoe het morgen beter kan. Ik wil, zonder oordeel, actief luisteren naar jou, vriendelijk, rustig en open voor wat jou bezighoudt en waar je je zorgen om maakt. Je kan rekenen op vertrouwelijkheid en een neutrale oplossingsgerichte houding.
Het is een eerste lijnsrol in preventie psychosociale risico’s en conflictsituaties. Het is een milderende en bemiddelende rol in de informele fase. Het is vooral opvang, actief luisteren en oplossingsgericht denken. Het helpt vermijden dat conflicten escaleren of personen gestigmatiseerd worden.
Er komt een klacht/verzoek (kan telefonisch of ‘face to face’ zijn), waarna er een gesprek volgt. Dit opvang-gesprek verloopt in twee keer. Eerst is er de ontlading, het luchten, het vertellen; en pas in een tweede fase kunnen er acties volgen.
Er kunnen, steeds met instemming van de verzoeker, vijf acties volgen:
Er volgt steeds opvolging van het gesprek.
- Niets doen (is ook een actie en mogelijkheid)
- Gesprek met de andere partij (met of zonder de verzoeker)
- Gesprek met de leidinggevende (met of zonder de verzoeker)
- Coping ondersteunen door coaching
- Bemiddeling
Als vertrouwenspersoon wil ik graag de blik verruimen en samen nagaan hoe het morgen beter kan. Ik wil, zonder oordeel, actief luisteren naar jou, vriendelijk, rustig en open voor wat jou bezighoudt en waar je je zorgen om maakt. Je kan rekenen op vertrouwelijkheid en een neutrale oplossingsgerichte houding.